Lapland, Abisko - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Lennart Gerritsen - WaarBenJij.nu Lapland, Abisko - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Lennart Gerritsen - WaarBenJij.nu

Lapland, Abisko

Door: Lennart Gerritsen

Blijf op de hoogte en volg Lennart

28 Februari 2013 | Zweden, Abisko

Het was dan eindelijk zo ver! Donderdag 21 februari reisden Mathieu, Damla, Francis, Matthew en ik voor 3 nachtjes af naar een van de meest noordelijke plaatsen van Zweden, Abisko! Met de goede hoop de Aurora Borealis (Nooderlicht) te zien…

Langste treinrit ooit
Om in Abisko te komen moesten we eerst 1400 kilometer met de trein afleggen. We vertrokken donderdagavond om 18:00. Uiteraard hadden we een slaapcoupe geboekt, want de reis duurde maar liefst 20 uur! Helaas viel de slaapcoupe nogal klein uit, zacht uitgedrukt. Je sliep met zes man in een ruimte van maximaal 7 vierkante meter. Matthew en ik deelde de kamer met een leuke Chinese familie met een iets minder leuk jongetje van 6 :p. Hij werd namelijk om het uur wakker om vervolgens net zo lang te zeuren totdat iedereen in de coupe wakker was :p. Op de beroerde nacht na hebben we ons prima vermaakt met kaarten. Het was zo gezellig dat we de tijd vergaten, en uiteindelijk ontzettend moesten haasten om onze spullen bij elkaar te rapen :p

Aankomst
Na de lange rit waren we behoorlijk gaar dus besloten we de omgeving van ons hostel te verkennen. Ons onderkomen zat namelijk midden in een beschermd natuurgebied! (zie de foto’s van de canyon). Daarna ben ik met Damla en Matthew naar het dorpje Abisko gelopen om wat boodschappen te doen voor de rest van het weekend. Het was een behoorlijk eind van ongeveer 6 kilometer. Op de terugweg probeerden we tevergeefs een lift te krijgen :p

Nacht 1
Na goed gegeten te hebben bereidde we ons voor op de eerste nacht, en dat betekend belachelijk veel kleren aantrekken! Nadat iedereen zich had omgekleed liepen we naar het bevroren meer, niet ver van ons hostel. Maar helaas! Nadat we 2 uur naar wolken getuurd te hebben zagen we nog steeds geen fonkeltje noorderlicht. Dus besloten we een sneeuwballen gevecht te houden om de tijd te doden :p Na het sneeuwballengevecht was het nog steeds volledig bewolkt, en waren we volledig uitgeput. Hoog tijd om terug te gaan naar het hostel. Morgen weer een dag!

Canyon Hike
Zaterdag hadden we vroeg de wekker gezet om een flinke wandeling te maken door de Abisko Canyon! De bevroren watervallen waren erg indrukwekkend! Later de dag nogmaals naar het dorpje gelopen om een voorraad snoep in te slaan voor de nacht (zie de foto’s) :p We waren van plan een lange nacht te maken…

Nacht 2: SUCCES! :D
We waren nog maar net klaar met eten toen we buiten een hoop mensen zagen.. oh, oh, zou het dan toch zover zijn? Ik en Matthew renden naar buiten om te kijken of we iets zagen, en jawel! Het Noorderlicht was aan! Groene strepen net over de horizon! We trokken zo snel mogelijk onze warmste kleren aan en zochten een mooi plekje langs de Canyon om van het licht te genieten :) Het lukte ons niet om foto’s te maken met onze camera’s, maar waarschijnlijk krijg ik binnenkort de foto’s van een Japanner toegestuurd! :) We bleven die nacht tot 01:00 uur buiten, compleet bevroren maar voldaan keerden we terug naar ons hostel.

Cross country skiing adventure
Op zondag besloten we Cross Country ski’s te huren om hopelijk een grote skitocht te maken. Het was alleen ontzettend ijzig wat het skiën aanzienlijk moeilijker maakt! :p ondanks super veel valpartijen hadden we het ontzettend naar onze zin (zie de foto’s). Tegen het einde van de hadden Mathieu, Matthew en ik zelf nog een “Moose” gezien! Het werd inmiddels behoorlijk donker dus besloten we snel terug te gaan naar het hostel. Bijna bij het hostel aangekomen kwam ik er tot mijn grote schik achter dat ik mijn fotocamera was verloren! Balen! We hadden minstens 3 kilometer afgelegd sinds de laatste foto, dus de kans was erg klein dat we hem ooit terug zouden vinden… We besloten de volgende ochtend op hoop van zegen op zoek te gaan naar de verloren camera.. S’ avonds hadden we heerlijk gegeten in het restaurant van het hostel :) ‘Moose met Pommes dauphine’, wat het gemis van de camera iets verlichtte :)

Laatste ochtend
We stonden zoals afgesproken vroeg op, om op zoek te gaan naar mijn camera. Mathieu had het idee om te gaan zoeken in de omgeving van de Moose. Na drie kwartier flink doorlopen kwamen we op de plek van bestemming aan en iedereen begon te zoeken. Geloof het of niet, maar ik zag het koortje van mijn camera uit de sneeuw steken! :D Camera terug gevonden! Ik heb hem nog niet aangezet, maar de foto’s waren in ieder geval te redden! :D

Trein terug naar Stockholm.
Om 12:00 uur arriveerde de trein die ons terug naar Stockholm zou brengen. Volgens mij heb ik tijdens deze rit bijna alle kaartspellen gedaan die bestaan :p inclusief het oerhollande Klaverjassen! De puntentelling van Boer, Nel, Aas en 10 was het probleem niet. Blijkbaar komen de varianten troef (Trump) en niet troef ook in de andere landen voor :) Waar iedereen vooral moeite mee had waren de straten, dat was net iets te veel van het goede :p Na een prachtig weekend arriveerden we dinsdagochtend om 06:00 uur in Stockholm.

Hartelijke groeten en tot snel! ;)

Lennart


  • 01 Maart 2013 - 19:30

    Bert:

    Mooi verhaal, maar die moose ( zeg maar eland) had geen gewei. Snap niet dat jullie niet dichterbij gingen ...

  • 14 April 2013 - 20:11

    Willem:

    Hoi Lennart,

    Leuk om over je ervaringen te lezen. Lijkt me fantastisch daar(ondanks de barre kou), vooral het noorderlicht zou ik graag willen aanschouwen.\
    Nog veel plezier daar en ik zal regelmatig even hier kijken voor updates.

    Groetjes Willem

    PS Er wordt toch nog wel gestudeerd hè :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennart

Hee allemaal! Zoals de meesten van jullie weten studeer ik voor een half jaar in het hoge noorden, Stockholm welteverstaan! :D Ik ga hier een aantal vakken volgen aan de KTH (Kungliga Tekniska högskolan) en tussendoor ook nog wat van het land zien! en feesten, schaatsen, lekker eten, en naar IKEA etc etc... Door middel van deze blog kunnen jullie zien wat ik zoal meemaak hier :) Inclusief de foto's die ik maak! Groeten! Lennart

Actief sinds 04 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1213
Totaal aantal bezoekers 3805

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 20 Juni 2013

Half jaar studie in Zweden!

Landen bezocht: